آنچه درباره اسلیو معده نمی دانید
نوشته شده توسط : دکتر علی امیراحمدی

جراحی اسلیو معده یکی از بهترین و جدید ترین روش های جراحی لاغری است که با کاهش اندازه معده و در نتیجه کاهش اشتها، به لاغری بیمار کمک می کند. در ادامه به هر آنچه لازم است درباره جراحی اسلیو معده بدانید می پردازیم.

 

جراحی اسلیو معده چیست؟

طی جراحی اسلیو معده بخشی از معده برای همیشه جدا می شود و بقیه آن با استفاده از منگنه جراحی بسته خواهد شد. اندازه معده پس از جراحی تا 75 درصد کاهش پیدا می کند.

جراحی اسلیو معده، هم به تنهایی می تواند به عنوان یک روش درمان چاقی استفاده شود و هم ممکن است پیش نیازی برای انجام سایر جراحی های لاغری مانند بای پس معده باشد.

روند جراحی اسلیو معده چگونه است؟

قبل از شروع جراحی اسلیو معده، بیمار توسط تیم بیهوشی بیهوش خواهد شد. اسلیو معده معمولا به کمک دوربین کوچکی به نام لاپاراسکوپ انجام می گیرد که درون معده قرار گفته و برای جراحان امکان دیدن درون معده را فراهم می کند.

جراح لاغری دو تا پنج سوراخ روی شکم بیمار ایجاد می کند و لاپاراسکوپ و سایر ابزار مورد نیاز جراحی را از درون این سوراخ ها عبور می دهد. تیم جراحی قسمت اعظمی از معده را جدا کرده و بخش باقی مانده را با استفاده از بخیه جراحی می بندند. پس از جراحی شکل معده عمودی و موزی شکل خواهد شد.

جراحی اسلیو معده بین 60 تا 90 دقیقه به طول می انجامد.

جراحی اسلیو معده به چه دلایلی انجام می شود؟

علت اصلی انجام جراحی اسلیو معده، کمک به کاهش وزن در افرادی است که به چاقی مفرط دچار هستند. با این حال کاهش وزن تنها دلیل اسلیو معده نیست و ممکن است به دلایل دیگری نیز انجام شود.

به طور کلی علاوه بر کاهش وزن، ممکن است برخی بیماران تغییرات زیر را پس از جراحی اسلیو معده تجربه کنند.

·         افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد

کاهش قابل توجه لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL یا کلسترول بد) همراه با افزایش قابل توجه لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL یا کلسترول خوب) یکی از این تغییرات است. افزایش کلسترول خوب همچنین می تواند به علت ورزش و افزایش فعالیت های فیزیکی باشد که بیشتر بیماران پس از جراحی اسلیو معده به آن دست خواهند یافت.

·       بهبود فشار خون بالا

فشار خون بالا اغلب پس از کاهش وزن ناشی از جراحی لاغری کنترل و یا کاملا درمان می شود. تغییرات رژیم غذایی به همراه کاهش وزن اضافی بدن پس از جراحی، معمولا به معنی عدم نیاز به دارو های فشار خون برای کنترل این بیماری می باشد.

·       درمان دیابت نوع دو

کنترل و درمان دیابت نوع دو به کمک کاهش وزن و تغییر سبک زندگی راه آسان تری می باشد. بر خلاف دیابت نوع یک که بدن بیمار توانایی ساخت انسولین را نداشته و برای همیشه به داروی انسولین نیاز خواهد داشت، دیابت نوع دو می تواند در اغلب موارد با تغییر سبک زندگی و کنار گذاشتن عادات غلط درمان شود. حتی بیمارانی که دیابت آنها بعد از جراحی لاغری درمان نشود، می توانند بعد از کاهش وزن راحت تر از قبل بیماری خود را کنترل کنند.

·       درمان آپنه خواب

بیماری آپنه خواب که موجب وقفه تنفسی فرد در خواب می شود، اغلب پس از کاهش وزن بیمار به طور کلی درمان خواهد شد. برای بیمارانی که کاهش وزن چشمگیری داشته اند و از حالت چاقی مفرط به داشتن اضافه وزن تغییر پیدا کرده اند، آپنه خواب دیگر نیازی به درمان شدن ندارد. علاوه بر این پس از کاهش وزن، خروپف کاملا درمان شده و یا به طرز چشمگیری بهبود پیدا می کند.

·       بهبود درد مفاصل

درد مفاصل به علت کاهش فشار ناشی از وزن بدن روی مفصل ها به طور قابل ملاحظه ای بهبود پیدا می کند. در واقع کاهش وزن یکی از بهترین درمان های توصیه شده برای کمر درد و زانو درد های ناشی از چاقی می باشد.

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده

اولین روز بعد از جراحی لازم است مایعات رقیق بنوشید. در واقع رعایت رژیم مایعات مهمترین مراقبت بعد از عمل اسلیو معده به حساب می آید. دو هفته پس از مرخص شدن از بیمارستان می توانید غذاهای پوره ای و شیک های پروتئینی را به رژیم مایعات خود بیافزایید. تا 4 هفته پس از جراحی اسلیو معد نمی توانید غذاهای جامد بخورید. به خاطر داشته باشید که باید عادات غذایی خود را برای همیشه عوض کنید. با گذشت یک ماه از جراحی لاغری و پایان دوره نقاهت عمل اسلیو معده می توانید آرام آرام غذاهای جامد را وارد رژیم غذایی خود کنید. همچنین موارد دیگری که لازم است به یاد داشته باشید عبارتند از:

  • قبل از قورت دادن هر ماده غذایی باید به خوبی آن را بجوید.

  • در میان غذا از نوشیدن مایعات بپرهیزید زیرا اینکار موجب پر شدن بیش از حد معده ی جدیدتان خواهد شد.

  • مصرف نوشیدنی را به نیم ساعت پس از پایان هر وعده غذایی موکول کنید.

  • از مصرف خوراکی ها و نوشابه های پر کالری خودداری کنید.

  • هر روز از ویتامین ها و مکمل های مواد معدنی تجویز شده توسط پزشک خود مصرف کنید.

پس از دو یا سه ماه از جراحی اسلیو معده، می توانید به رژیم غذایی نرمال خود بازگردید. فراموش نکنید که دیگر نمی توانید به همان میزان گذشته غذا بخورید.

عوارض جراحی اسلیو معده

از عوارض اسليو معده میتوان به عفونت، خونریزی و در موارد نادر نشتی در خط بخیه اشاره کرد. درست پس از جراحی ممکن است بیمار دچار حالت تهوع، استفراغ یا یبوست شود.

برخی غذاها ممکن است با معده جدید شما سازگار نباشند.

همچنین ممکن است بدن در دریافت برخی از ویتامین ها و مواد معدنی با مشکل مواجه شود. از این رو باید برای باقی عمر خود از مکمل های مواد معدنی و ویتامین ها استفاده کنید. پزشک شما اینگونه دارو ها را مطابق نیاز بدنتان تجویز خواهد کرد.

هزینه جراحی اسلیو معده

هزینه عمل اسلیو معده به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که شامل:

  • هزینه های بیهوشی

  • هزینه های تجهیزات بیمارستانی

  • دستمزد جراح لاغری

  • هزینه عکس ها و آزمایشات پیش از جراحی

  • هزینه ویزیت های پزشک بعد از جراحی اسلیو معده

می باشند. در صورتی که بیمار شرایط خاصی داشته باشد، بخشی از هزینه های جراحی اسلیو معده تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت. شرایطی مانند داشتن BMI بالای 40 و یاBMI  بالای 35 به همراه ابتلا به یکی از بیماری های مرتبط با چاقی مانند فشار خون بالا و بیماری های قلبی.

منبع: کلینیک لاغری دکتر امیراحمدی





:: برچسب‌ها: دکتر علی امیر احمدی , عمل اسلیو معده , اسلیو معده , اسلیو , جراحی لاغری , لاغری , چاقی , ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: